Читати класичний твір, опираючись на власне світовідчуття і світобачення, власні ціннісні пріоритети…, читати, зіставляючи із творами сучасними, з думкою людей, поза сумнівом, гідних уваги і поваги…, читати, проводячи несподівані паралелі та виокремлюючи неочікувані «ракурси», читати і не залишатися байдужим до СЛОВА…Урок-творча майстерня відносин і ціннісних орієнтацій створює чудовий простір саме для такого прочитання, для емоційно відгуку і співтворчості учнів.
ПЕРЕБІГ УРОКУ
1. ІндукціяВступне слово вчителя
Д
оля не шкодувала йому життєвих випробувань, та вони не зуміли перетворити золота його душі у ржу, любові до людей – у ненависть і погорду, а віри в Бога – у зневіру та песимізм. Доля наділила його найвищою людською цінністю – небайдужістю до світу, в якому жив і творив, мріяв і діяв, цінністю, що її розумів, відчував і сприймав у триєдиному вимірі: СВОБОДА-ГІДНІСТЬ-СПРАВЕДЛИВІСТЬ...
Пригадайте, на якому контрасті базується поезія «Мені однаково?», до якого циклу входить?
Спробуйте створити емоційний відгук «Контрасти життя». Таке завдання спрямоване на розвиток емоційного інтелекту, на вміння виокремлювати власні емоції і проговорювати їх, ділитися ними, розуміти, що кожен сприймає світ по-різному і це робить нас з вами неповторними. Отож, спробуйте емоційно відгукнутися на побачене і прослухане, зафіксувати якомога більше контрастів життя, що їх ви простежили, «вихопили» у звуці, музиці, слові, кольорі слайдового ряду (демонструється слайдовий ряд, музичний супровід: "Мені однаково..." – гурт "Скрябін")
Продовжіть речення:
Мені небайдуже, коли….
Таке прочитання Тараса Шевченка викликало у мене відчуття того, що…
Прослухана композиція спонукає до роздумів про…
Підсильте думку «Життя прожити – не поле перейти, бо у ньому так багато контрастів»:
«вихопленими» контрастами;
«дотичними» рядками поезій інших авторів (це завдання виконують учні, які отримали диференційоване завдання «Контрасти життя»).
Продовжіть речення:
Мені небайдуже, коли….
Таке прочитання Тараса Шевченка викликало у мене відчуття того, що…
Прослухана композиція спонукає до роздумів про…
Підсильте думку «Життя прожити – не поле перейти, бо у ньому так багато контрастів»:
«вихопленими» контрастами;
«дотичними» рядками поезій інших авторів (це завдання виконують учні, які отримали диференційоване завдання «Контрасти життя»).
3. СОЦІОКОНСТРУКЦІЯ. ПРОМІЖНЕ АФІШУВАННЯ
Робота в групах-четвірках
Коментар вчителя
Групи, які працюють з текстом поезії, цитування твору здійснюють з пам’яті. Про завершення роботи сигналізують картками. На виконання завдання – 3-5 хв. Групи самостійно обирають того, хто презентуватиме виконане завдання і розподілятиме роботу серед учасників. Кожна з груп представляє одну з ключових цінностей, що так багато важили в житті Тараса Шевченка і не менш вагомі у світі сучасному: ГІДНІСТЬ – СВОБОДА – СПРАВЕДЛИВІСТЬ
ГРУПА 1
– Сформулюйте визначення «ліричний герой».
– На основі ваших світовідчуттів, опираючись на «марки-зображення», текст поезії, опишіть образ ліричного героя (усно), за «шкалою цінностей» визначте основні його життєві пріоритети.
– Чи вважаєте Ви ліричного героя гідним поваги? Чому? До розуміння чого приходить ліричний герой? Процитуйте з пам’яті. Що ви вкладаєте у поняття «ГІДНІСТЬ»?
– Прочитайте і прокоментуйте щоденниковий запис, зроблений Тарасом Шевченком. Емоційно відгукніться на прочитане. Що дозволило Тарасу Шевченку зберегти міцність духу?
ГРУПА 2
– Сформулюйте визначення «антитеза». Процитуйте з пам’яті ключовий контраст поезії «Мені однаково».
– Пригадайте, які форми дієслів використано в творі? (особові (минулий, теперішній, майбутній час), інфінітив, дієприкметник, дієприслівник). Які з них «контрастують»? У яку часову площину (теперішнє, минуле, майбутнє) спрямована поезія?
– Що вкладаєте у поняття «СПРАВЕДЛИВІСТЬ»?
– Зберіть в одну «поетичну перлину» «мерехтливі уламки української долі», як говорив Євген Сверстюк про поезію Тараса Шевченка «Мені однаково». Відтворіть вказані уривки з пам’яті, використавши прийом «передаючи слово».
– Делегуйте представника групи для виразного прочитання поезії. Толерантно сформулюйте поради однокласникам щодо виразного читання твору.
ГРУПА 3
– Розкодуйте інформацію про цикл «В казематі», встановивши асоціативні зв’язки на основі зображеного (робота із схемою-опорою).
– Сформулюйте визначення «літературний/поетичний цикл».
– Львівський театр для дітей та юнацтва поставив цікаву виставу-біографічний нарис за листами і спогадами «Наш Тарас». Це сучасна інтерпретація творчості поета з використанням цікавої інсталяції, в якій лише два атрибути-«коди» – символічний образ шлагбауму та образ шинелі (демонструються фотофрагменти інсталяції). Висловіть ідеї-гіпотези щодо того, що означають ці атрибути стосовно долі держави і долі людини в ній. Що ви вкладаєте в поняття «СВОБОДА»?
4. СОЦІАЛІЗАЦІЯ. АФІШУВАННЯ
Випереджувальне завдання: Театр однієї книги «Прочитання». Виразне читання. Передаючи естафету»
Робота у нових групах-четвірках (за вибором)
Зіставте прослуханий уривок, факти біографії Тараса Шевченка з висловлюваннями про свободу, гідність, справедливість Євгена Сверстюка з книги есеїв «Світлі голоси життя» (добирає вчитель), вашими уявленнями про такі важливі життєві цінності та картиною Олега Шупляка «Борімося - поборемо. Нам Бог помагає». Узагальніть думку у формі:
– «колективного» есе «Свобода як цінність»;
– «доповненого» буклету «ГІДНІСТЬ-СВОБОДА-СПРАВЕДЛИВІСТЬ»;
– актуального інтерв’ю на один з тернопільських сайтів «Чим більше в народі байдужих «я», то трагічніша його доля».
– «колективного» есе «Свобода як цінність»;
– «доповненого» буклету «ГІДНІСТЬ-СВОБОДА-СПРАВЕДЛИВІСТЬ»;
– актуального інтерв’ю на один з тернопільських сайтів «Чим більше в народі байдужих «я», то трагічніша його доля».
5. РЕФЛЕКСІЯ. ДИФЕРЕНЦІЙОВАНЕ ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Високий рівень: Відгук на есе Є. Сверстюка «Остання сльоза», виписати цитати. Зіставивши ваші міркування про долю із міркуваннями митця, побудувати діалог-контраст «Мені не однаково…» (усно).
Достатній рівень: Написати міркування «Чим більше в народі байдужих «я», то трагічніша його доля», виразно читати поезію «Минають дні».
Середній, початковий рівні: виразно читати поезію «Минають дні», поставити 5 запитань до твору, повторити визначення: «ліричний твір», «ліричний герой».
Середній, початковий рівні: виразно читати поезію «Минають дні», поставити 5 запитань до твору, повторити визначення: «ліричний твір», «ліричний герой».